Matatu's, appeltaart en zwemmen - Reisverslag uit Kiwoko, Oeganda van Rebecca Marije - WaarBenJij.nu Matatu's, appeltaart en zwemmen - Reisverslag uit Kiwoko, Oeganda van Rebecca Marije - WaarBenJij.nu

Matatu's, appeltaart en zwemmen

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

29 Oktober 2017 | Oeganda, Kiwoko

Op deze relaxte zondagmiddag hebben we mooi de tijd afgelopen week te beschrijven. Vorig weekend gingen we per matatu (busje) naar Kampala. Voor we goed en wel vaart maakten waren we zo een uur verder, want er werd voortdurend gestopt om passagiers te werven langs de kant van de weg. Een matatu is qua formaat te vergelijken met een multirent bus met het verschil dat er gemiddeld 1 8 mensen in zitten in plaats van negen (maar er past altijd meer bij ;) ). Eenmaal in Kampala gingen we per bodaboda naar het huis van Gerrianne, waar we werden verwend met pompoensoep en kruidcake. In de middag gingen we naar de markt en supermarkt om ingredienten voor een appeltaart te kopen voor Rebecca's verjaardag afgelopen maandag. 's Avonds aten we salade uit 'eigen' tuin. Dit is een luxe, omdat sla hier niet echt wordt gegeten. Zondag gingen we naar een internationale kerkdienst met prive matatu van gemeenteleden. Wanneer je ergens wilt parkeren wordt er eerst grondig geinspecteerd of er geen bom (vermoed ik) of andere gekkigheid onder je matatu zit. Na de lunch gingen weer richting taxiplaats, waar we er achter kwamen dat de helft van onze aankopen nog bij Gerrianne in de koelkast lag... In de matatu werd ons voor vertrek van alles aangesmeerd: van frisdrank, zoutjes en koekjes tot schoenen, lampen, powerbanks tot een dekbedovertrek. Na een uurtje was de matatu voldoende gevuld en reden we met een lekker tempo naar Kiwoko. Thuis aangekomen expirimenteerde Rebecca met een appeltaart met 'blueband-vet' in plaats van boter (echte boter is een luxeproduct en die hadden we nu net in Kampala laten liggen). Ook was de temperatuur van de oven een uitdagin, omdat er geen knopje is dat het aantal graden aangeeft. Desondanks werd de appeltaart bijna zo lekker als thuis. We vierden Rebecca's verjaardag met een wildboeket uit de tuin, stroopwafels tijdens de 'doctors meeting' (overdracht) en 's avonds met spelletjes en taart met een groepje mensen van hier. Het was heel gezellig! Ook werd er even geskyped met haar ouders. In het ziekenhuis deden we deze week dezelfde afdelingen als vorige week en heeft Rebecca gelukkig ook wat beoordelingen kunnen scoren. Er waren dokters uit een overheidszuikenhuis die een dagje mee kwamen lopen en ons lieten realiseren dat het niet van zelf sprekend is dat alle patienten hier (in een mission hospital) basis zorg krijgen, ook als er geen geld is.
Vrijdagavond was er worship avond in de kapel/lunchruimte waar 's ochtends ook altijd de morningprayers zijn. Het zou om 19:00 uur beginnen en we hadden geen idee hoe druk het zou worden, dus waren we er maar op tijd (rond 19:15). Het was toen echter nog rustig en het welkomswoord was om 20:00 ;). Er werden zowel liederen in het Engels als in het Luganda gezongen. Gelukkig was er een beamer, zodat we enigzins mee konden zingen. Als het zingen niet helemaal lukte konden we altijd nog klappen/dansen/joelen, want dat werd ook uitbundig gedaan. We waren de enige mzungu's en werden daarom ook nog even naar voren gehaald om mee te dansen.
Zaterdag lagen we lui op ons bed een boek te lezen, toen we er achter kwamen dat we mee konden rijden naar een zwembad met een van de gezinnen hier. We hadden het zwembad voor ons alleen en het was het overhaaste vertrek helemaal waard om even lekker af te koelen en een kleurtje op te doen. 's Middags gingen we naar de markt in Kiwoko om even rond te kijken en (geinspireerd door Gerrianne) een pompoen te kopen voor pompoensoep. Vandaag hebben we die gemaakt en het is heel goed gelukt, dus de komende dagen kunnen we daar nog van genieten.
Fijne zondag allemaal!

English summery for my dear (ex)roommates ;)
Hi all, i forgot to write in English last time, so this time a short MESSAGE for you ;) We learn a lot here because there are really nice doctors who are willing to teach us and there are some diseases I never saw before. In the evenings we play a lot of games with the other students here. Last weekend we went tot Kampala (capital), which was quite an aventure because we used the matatu (public transport bus). One of the men in the matatu has the task to gain passengers from the street, so the matatu stops quite often to let new people enter. This weekend was very relaxed; we enjoined the sun, read a book and went to a swimmingpool with some people that live here and have their own car. Tomorrow will join new wards, I'll do NICU (neonatal intensive care unit) this week and Rebecca will go to maternity. Bye!

• 29 Oktober 2017 - 14:43

Hilco:

Weer leuk om de ervaringen te lezen. Busjes kunnen dus altijd voller. En appeltaart alternatief smaakt ook. Lekker om even te kunnen zwemmen en van de meereis service te genieten. Succes komende weken in jullie nieuwe rollen en contacten.

• 29 Oktober 2017 - 17:04

M:

Fijn om weer te lezen over jullie ervaringen. Klinkt goed allemaal. Vooral erg relaxed. Heerlijk. Veel succes op de NICU en verloskunde. Liefs,
    (mama) Marleen

• 29 Oktober 2017 - 17:15

Cor:

Klinkt goed allemaal, al die belevenissen. Gaat veel op een heerlijke vakantie lijken ;-). Lekker knus met al die mensen in een busje. Wel even wat anders dan hier in Nederland, dat niet alle mensen basiszorg krijgen.
    Veel succes verder daar.
    Liefs, papa Cor

• 29 Oktober 2017 - 19:05

Gerri En Jurjen:

tsjonge wat een avontuur en belevenis is het vervoer in Oeganda!!!!
    het idee om even snel van A naar B te willen gaan moet je daar wel loslaten!!
    mooi om jullie ervaringen van de afgelopen week weer te lezen en voor de komende week weer veel werk- en ontspanning plezier toegewenst daar!!

• 03 November 2017 - 17:05

Gerri En Jurjen:

gefeliciteerd met je verjaardag Marije !!!!
    en een gezellig Oegandees verjaardagsfeestje toegewenst !!!!