Coschap ervaringen - Reisverslag uit Kiwoko, Oeganda van Rebecca Marije - WaarBenJij.nu Coschap ervaringen - Reisverslag uit Kiwoko, Oeganda van Rebecca Marije - WaarBenJij.nu

Coschap ervaringen

Door: Rebecca

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

20 Oktober 2017 | Oeganda, Kiwoko

Na een week mee te hebben gedraaid in het Kiwoko hospital, is het weer hoog tijd voor een update. Misschien eerst leuk om te vertellen hoe onze dag er hier uitziet: Elke dag begint om 8:00 met ochtendpraise and prayer. Ohnee, eigenlijk begint het al om 5:30 met muziek en de dorpsmededelingen via een megafoon, zodat het lijkt alsof er iemand in de slaapkamer staat te schreeuwen. ( Dit wordt meerdere malen in de middag en avond herhaald) Maargoed, ochtend praise and prayer dus: met alle medewerkers van het ziekenhuis zingen we een aantal liederen, waarna iemand een praatje houdt en bidt. Hierna start rond 9:00 de doctor's meeting. Hier wordt meestal eerst een presentatie gegeven door 1 van de artsen, waarna patienten van de nacht worden overgedragen. Om 10:00 is het dan eindelijk zover dat we kunnen beginnen met de 'wardround' (visite). Marije heeft deze week meegelopen met een hele aardige kinderarts uit de UK. Op de kinderafdeling liggen alleen kinderen van 0-5 jaar, maar hier neemt deze dokter geen genoegen mee, dus elke dag gaat hij ook langs de male and female ward om daar kinderen te zien boven de 5 jaar. Malaria en Sikkelcelanemie komen veel voor. Rebecca liep deze week mee op de NICU (neonatale intensive care unit), hier liggen alle zieke baby's van 0-28 dagen oud. Voornamlijk baby's die te vroeg geboren zijn (vanaf een termijn van 28 weken), hersenschade hebben opgelopen tijdens de bevalling of later binnenkomen met een infectie. Jullie vinden het vast interessant om te horen in hoeverre dit ziekenhuis verschilt van een Nederlands ziekenhuis. Hier een paar feitjes op een rij: het zijn meerdere gebouwen op een groot terrein, de Ugandese artsen praten heel erg zacht, elke patient moet een verzorger meenemen en eigen beddengoed (ook de kleine baby's), ook moet men zelf voor eten zorgen waar soms geen geld voor is, patienten komen pas in een laat ziektestadium binnen omdat ze eerst goedkope natuurgenezers proberen, er wordt nauwelijks getriageerd bij nieuwe patienten wat best gevaarlijk is en op de NICU is het bloedheet en loopt men op blote voeten. En voor de medici onder ons: er is geen ct-scan, leverfuncties, nierfunctie, elektrolyten kunnen niet bepaald worden, er zijn geen monitoren en in isolatie liggen betekent in een kamer met de deur vrolijk open en geen mondkapjes of handschoenen. Dan nog wat leuke weetjes over ons leven naast het coschap: we zijn vaak smiddags vrij, maar oproepbaar, we spelen veel spelletjes (met name skoll) met de andere medisch studenten, Rebecca werd opeens gecharterd om mee te doen in een wedstrijd netball zonder dat ze wist wat de spelregels waren, we hebben een huishoudster die elke dag een overdadige, heerlijke lunch klaarmaakt, er zijn hier hele grote, snelle kevers en verder valt het eigenlijk wel mee met de insecten.

Morgen gaan we naar Kampala en logeren we bij Gerrianne. We willen wat speciale dingen kopen in de supermarkt, omdat Rebecca maandag jarig is. Bovendien gaan de andere studenten dit weekend ook weg, dus dat komt goed uit.

Tot volgende week!

(we hebben deze week nauwelijks foto's, omdat we geen foto's van patienten willen maken. Enkel onze wandeling van afgelopen zondag is vastgelegd

• 20 Oktober 2017 - 19:09

Gerri En Jurjen:

whow dat is wel een cultuurshock wat betreft de medische omstandigheden en voorzieningen!!
    maar mooi om te lezen hoe deze week voor jullie verlopen is.

• 20 Oktober 2017 - 19:36

Han:

Ha ha, dat klinkt als een onderdompeling in de gezondheidszorg in een ontwikkelingsland. Dit gaat jullie vast lang bij blijven. Geniet er van!
    Enne... die grote snelle kevers, heten die in NL niet gewoon kakkerlakken?
    Groetjes,
    Han.

• 23 Oktober 2017 - 16:59

Gerri En Jurjen:

Rebecca, van harte gefeliciteerd met je verjaardag vandaag !!!!!
    bijzonder om je verjaardag in Oeganda te vieren, hele gezellige dag samen met Marije !!!

• 23 Oktober 2017 - 19:17

Annette:

Rebecca, van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Hopelijk smaakt de appeltaart lekker!
    Een gezellige avond gewenst.
    Groetjes, Hilco en Annette van Stuyvenberg