Eerste dagen in Oeganda - Reisverslag uit Kiwoko, Oeganda van Rebecca Marije - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Oeganda - Reisverslag uit Kiwoko, Oeganda van Rebecca Marije - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Oeganda

Door: Marije (+ Rebecca)

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

14 Oktober 2017 | Oeganda, Kiwoko

Na een heerlijke lang, verkwikkende nacht hier in het guesthouse van het ziekenhuis, is het hoog tijd voor een update van de afgelopen dagen. Donderdagnacht kwamen we aan op Entebbe Airport, waar we werden opgehaald door een chauffeur van het hostel. We kregen een bed in een hok met fikse grendels voor de deur. Achteraf bleek dit de garage te zijn. We werden hier gedumpt in verband met het tijdstip waarop we aankwamen en het feit dat het hostel zat volgeboekt. We probeerden een paar uurtjes te slapen, maar hoorden de haan al weer kraaien, dus dat lukte maar matig. Het hostel wordt gerund door een Nederlands stel, dat ons hielp met het vinden van een betrouwbare boda boda chauffeur. We deden een tour langs enkele highlights van Kampala, zoals de moskee in het midden van de stad. Vanaf de minaret zijn de zeven heuvels van Kampala goed te zien. Ook bezochten we het paleis van de koning van Buganda, waar in de cellen onder Amin 90.000 mensen zijn vermoord (zie foto). De hoeveelheden eten die je hier krijgt zijn gigantisch en vooral koolhydraat rijk, onze lunch bestond uit: matooke (een soort niet-zoete banaan), rijst, aardappel, pompoen. maisbloem-met-water-pastaplak, geserveerd met bonensaus, wat overigens heerijk was. Het hostel heeft een fijn dakterras, waar we 's middags lekker konden uitrusten en 's avonds spelletjes speelden met de andere gasten. Vrijdagmorgen spraken we af met Gerrianne, die in Kampala woont. Zij bood ons gelijk onderdak aan als we terugkomen in Kampala. We moesten nog 'even' een Oegandese simkaart kopen, wat 'ietsje' langer duurde dan gepland. Hierna lieten we de stad achter ons om naar Kiwoko te gaan. We hadden eigenlijk geen idee wat we konden verwachtten qua faciliteiten van het ziekenhuis en guesthouse, maar het blijkt een vrij goed ziekenhuis te zijn met een van de beste Neonatale Intensive Care Units (NICU) van Oeganda. Het ziekenhuis staat op een compound, waar o.a. de staf en studenten verpleegkunde wonen. Ook het guesthouse waar we verblijven is erg luxe (heel grote kamer, brood als ontbijt). Op dit moment zijn er nog twee andere co-asisstenten uit Duitsland, wat heel gezellig is. Vanmorgen werd er een workshop sieraden maken gegeven, waar we meteen aan mee konden doen. Vanmiddag hebben we gestudeerd. We vallen hier qua sportiviteitsgehalte enigzins uit de toon; er wordt elke dag gevolleybald en om de dag hardgelopen, maar wij hebben allebei geen sportkleding mee ;) Rebecca waagt op dit moment daarom een hardlooppoging op haar allstars. Het is heel relaxed dat we vrijag al aankwamen, zodat we ons rustig kunnen voorbereiden op het coschap. Rebecca zal op de NICU beginnen en Marije op Interne geneeskunde. We zijn benieuwd in hoeverre het al dan niet lijkt op wat we in Nederland gewend zijn!

PS Ondertussen is Rebecca terug van haar intense hardloopavontuur waarbij ze nageroepen en achternagerend is door vele kinderen en kennis heeft mogen maken met de bush bush van Kiwoko. Om ook Marije hiervan te laten meegenieten, maken we ons morgen op voor een heuse zondagmiddagwandeling!

Siiba bulungi!

• 14 Oktober 2017 - 18:35

Marleen:

Heerlijk om van jullie te horen. Klinkt goed allemaal. Veel liefs van ons

• 14 Oktober 2017 - 18:44

Gerri En Jurjen:

wat mooi om jullie eerste ervaringen met Uganda te lezen!!!
    fijn dat het ziekenhuis en jullie guesthouse boven verwachting is, op de website van het ziekenhuis zag het er n.a.v. de foto's ook niet primitief uit!!
    heel veel succes maandag bij de start van jullie coschap !!!

• 14 Oktober 2017 - 20:25

Gerald En Rianne :

Wat fijn om wat van jullie te horen. Klinkt allemaal goed ;) geniet ervan en een goede voorbereiding toegewenst op jullie co schap ! We denken aan jullie.

• 15 Oktober 2017 - 17:21

Avanstuyvenberg:

Lekker om zo ontspannen te kunnen acclamatiseren en voorbereiden. Gelukkig heb je brood als ontbijt! Met een koolhydraat-rijke lunch is hardlopen niet vekeerd

• 15 Oktober 2017 - 23:00

Arja En Ton:

Erg interessant om iets over jullie eerste ervaringen in Oeganda te lezen!!
    Heel veel succes morgen bij de start van jullie coschap!!

• 16 Oktober 2017 - 10:22

Seth:

Lekker genieten al die sportiviteit! Veel succes vandaag in het ziekenhuis!

• 17 Oktober 2017 - 19:08

Martine:

Eindelijk ontdekt hoe link werkt! Klinkt goed!!

• 17 Oktober 2017 - 19:14

Danielle:

En je gaat niet eens volleyballen... dat is zo leuk!

Je eerste verhaal klinkt al leuk, ben benieuwd naar de rest!